17 May 2009

..:: UbAt PeNeNaNg JiWa ::..


(",) “Jadikanlah sabar dan solat itu sebagai penolong mu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah berat, kecuali bagi orang yang khusyuk” (Al-Baqarah, 2:45)


(",) ”Hai orang2 yang beriman, jadikanlah sabar & solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta orang2 yang bersabar." (Al-Baqarah, 2:153)


(",) "Keselamatan ke atas kamu berkat kesabaranmu. Maka Alangkah baiknya tempat kesudahan itu. (Ar-Ra'du,13:24)



Bismillahirrahmaanirrahim...


Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda, para sahabat dan umat Islam seluruhnya...

(",) Nak lembutkan hati suami...


Sebutlah kalimah "laailaha illallah" sebanyak-banyaknya..

Kata ustaz saya, ada hadith pasal kebaikan kalimah itu. Maksud hadith,


"Laailaha illallah itu kotaKu (kota Allah). Barangsiapa menyebutnya, maka dia telah masuk ke dalam kotaku. Dan barangsiapa masuk ke kotaKu, sesungguhnya dia telah aman (daripada kesusahan/keburukan)."


Kebaikan menyebut laailaha illallah juga ada disebut dlm al-Quran, surah Ibrahim, surah ke-14, ayat 24 & 25.


"Tidak kah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik


** seperti pohon yang baik, akarnya teguh (di bumi) dan cabangnya

(menjulang tinggi) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan izin Tuhannya.. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk semua manusia supaya mereka selalu ingat." (Ibrahiim, 14:24 & 25)


**Termasuk dalam "kalimat yang baik" ialah kalimat tauhid, segala ucapan kebajikan dan mencegah dari kemungkaran serta perbuatan yang baik. Kalimat tauhid seperti kalimat "laailaha illallah."


Kalimah “Lailahaillallah”

· barang hilang

· susah nak belajar

· nak lembutkan hati yg keras

· anak tak dengar cakap

· rasa macam ade hantu

· rasa macam ade benda yg memerhatikan kita

· rasa takut

· rasa resah gelisah,

· murung

· sedih tak bersebab

· rasa malas

· rasa berat badan


Bila memasak, menyapu, sidaikain, lipat baju, berjalan, duduk dan bila2 masa kita teringat.


Niatlah dalam hati menurut apa yg kita hajatkan.

"Ya Allah, lembutkanlah hati suamiku."

"Ya Allah, hilangkan rasa malasku ini."

"Ya Allah, berilah kegembiraan kepadaku."


"Pilihlah apa yg Allah pilihkan untuk kita." Maksudnya, Allah sudah anjurkan supaya menyebut kalimah laailaha illallah dan janjinya adalah merasa aman. Begitu juga yg telah diterangkan dalam Al-Quran.


Jadi seeloknya, kita ikutlah Al-Quran & hadith tetapkan untuk kita.Tak perlulah pula pergi jumpa bomoh, pawang, buat perkara2 syirik, hanya semata-mata nak tundukkan suami kita.


Silap2, sebab pergi mintak azimat dgn bomoh2, pawang2 itulah menyebabkan suami kita jadi macam orang bodoh, tak keruan atau tak sedar, pakai dengar je apa orang cakap, atau boleh jadi si suami angguk je apa yg disuruh. Ilmu2 yang batil macam tu hanya mengundang bala kepada keluarga. Allah pula murka. Na'uzubillahi min zalik..


Jangan lupa juga, banyakkan solat sunat taubat, hajat & tahajjud. Mintaklah Dengan sungguh2 agar Allah lembutkan hati suami kita. Sesungguhnya Allah itu berasa malu apabila ada hambaNya yg meminta , menadah tangan , memohon sesuatu keperluan , tanpa dipenuhi keperluan itu. Allah itu maha pemurah.


Kalau ada masa, amalkan membaca surah Yassin setiap hari pasal kebaikan surah ini juga ada disebut dalam wasiat Nabi Muhammad kepada Saiyidina Ali.


Sedikit contoh kebaikan membaca surah ini : perkara yang susah jadi senang, kalau dalam kelaparan akan merasa kenyang, kalau barang hilang akan berjumpa kembali, kalau seseorang yang bujang akan berkahwin, kalau dibacakan untuk prang yang nazak, akan mudah urusannya dan sebagainya..


Memang benar.. memang rasa hati ni seolah-olah bengkak menahan sabar menghadapi perangai seseorang, apatah lagi dia suami kita, org yg paling kita kasih, paling dekat, dan orang yg kita perlu taat padanya selepas Allah & Rasul.


Selalulah mengadu pada Allah, Dia Maha Mendengar, Dia Maha Dekat, Dia Maha Lembut dgn hamba-hambaNya, Dia Maha Kasihan pada kita. Kalau kita tak cakap pun, Dia Allah sudah tahu apa yg terbuku di hati.


Tapi, jgn kita lupa, Allah yg memiliki hati mereka. Allah-lah yang mampu membolak-balikkan hati mereka. Kalau Allah nak jadikan hati yg keras macam batu tiba-tiba lembut macam air, tak sampai satu kerlipan mata pun.


"Kun fayakun!" Yakinlah dengan Allah, jgn putus asa dengan rahmat Allah. Akhir usaha adalah bertawakkal kepada Allah. Terpulanglah kepada Allah apa yg ditakdirkan ke atas kita. Yg penting, kita sudah minta tolong & bantuan serta doa daripada Allah.


Dialah Pemilik semua hati2 manusia, termasuklah hati suami kita.

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah berat, kecuali bagi orang yang khusyuk." (Al-Baqarah, 2:45)


No comments: